Friday, May 15, 2009

Benda2 dan peristiwa2 yang buat aku takut dan fobia

Banyak weh... Memang banyak benda dan peristiwa yang berlaku ke atas diriku ini. Huhuhu... Disebabkan benda2 ni, aku jadi penakut sehingga bleh buat orang berkata, " ishhh.. badan je besar, tapi penakut". Tapi bukan kupinta utk jadi penakut. Seriusss!!




  • Kucing.

Peristiwa ni berlaku masa aku tgh syok dok lepak ngan member baik aku, si giha. Masa tu kitorang lepak kat depan umah giha. Petang2 aku memang slalu lepak kat boyan. Nak amik angin petang. Time2 tgh syok borak, tetiba aku dengar bunyi kucing. Mula2 sekor. Tetiba jadi 2 ekor. Hah... sah. Ni mesti kes gaduh ni. Jap lagi, tak sampai brapa second. Si kucing 2 ekor tu terkam aku ngan giha. Kitorang yang dok kat boyan tu memang confirm la tak dapt nak larikan diri. Kira time tu aku redha je ke hadrat Ilahi. Masa kucing tu terkam, aku punya la terperanjat berok sampai aku jerit mcm orang kena histeria. Kucing tu bukannya nak buat apa2 kat aku ke nak cakar aku ke, tidak. Dia just nak lalu je. Cuma dia lalu salah tempat. Disebabkan dia nak lalu dengan pantas la yang buat aku tak brani lagi nak dekat ngan kucing. Kesian kucing2 yang lain sebab dorang tak dpt belaian dari aku.



  • Air laut

Masa tu aku pi bercuti ngan family blah ibu aku. Aku tak ingatla pi mana masa tu. Kalau tak silap aku, pi tanjung bidara kot. Aku turun ke laut dengan akak aku and pak lang aku. Time tu ombak biasa je. Takde la tinggi ke atau bergelora lebih. Tapi entah mcmana tengah syok2 mandi, tetiba kaki aku tak dapat nak cecah pasir. Udahh.. Gawat. Aku dah cuak ni. Aku try tuk bertenang tapi aku memang tak dapat nak cecah pasir. Aku pon Cepat2 capai tangan akak aku. Aku pikirkan selamat la klo dapat pegang tangan dia. Tetiba dia pon sama mcm nak lemas. Lagi teruk dari aku. Disebabkan aku pegang tangan dia, bebanan semakin berat. Dia tetiba mcm nak tenggelam dan kejap2 tenggelam timbul. Bila jadi mcm tu, aku lagi la bertambah panik dan terkapai2 mintak tolong. Aku panggil pak lang aku. Dia slumber je tgk aku dengan akak aku. Weehhh.. kitorang dah nak lemas ni dowh!! Ingat kitorang tgh main 'baywacth2' ke??? Bila dia dengar suara aku panggil nama dia sambil tertelan air masin tu, baru la dia gapai kitorang. Alaa.. tak jauh pon. Dia dok depan aku je. Masa dia slamatkan, aku rasa lega sangat. Ye yeahh.. aku masih hidup. Alhamdullillah.. Aku terus naik ke darat. Masa naik darat tu, aku terus tanya akak aku. Asal ko tadi? Akak aku cakap kaki dia mcm kena tarik. Pastu tetiba je tak dpat cecah pasir. Hmm... Kira sama kes ngan aku laaa....



  • Angsa

Peristiwa ni berlaku masa aku kat kampung. Aku ngan cousin aku nak pi kedai ' tok sentul' nak beli kicap utk buat 'kicap gula cili padi'. Tuk cecah dengan mangga.. Fuhh.. Meleleh air liur aku seh. Masa dalam perjalanan nak balik ke rumah, kitorang kena lalu depan umah 'cik zizah'. Kat umah dia tu memang ada banyak angsa. Bukan angsa kecik2. Angsa yang dia bela tu lebih besar daripada kitorang. Time tu umur aku brapa je john. Dalam 7 tahun kot tak silap aku. Sampai je depan umah dia, kitorg dikejar oleh angsa2 tersebut. Peehh.. Time tu baru la aku tau bakat aku dalam olahraga. Memang terserlah. Aku lari selaju mungkin dan untuk tidak membuatkan kelajuan aku terjejas, aku campak kicap yang aku beli tadi. Aku dah tak kisah dah nenek aku nak marah aku ke apa ke, lantak la.. Bila aku dah berjaya selamatkan diri, aku rasa mcm lega sangat tapi aku mcm tertinggal sesuatu. Ya ampunnn...!! Cousin aku!!!!!!! Aku patah balik utk dapatkan cousin aku. Jap lagi aku nampak dia dari jauh tgh bersungguh2 berlari sekuat mungkin. Dia tertinggal skejap sbb dia tak dapat nak selamatkan diri dengan angsa yang sekor tu. Dia kena patuk kat bontot dia. Lepas kena patuk, dia terus kumpulkan tenaga lari selamatkan diri. . Akhirnya kami selamat sampai ke rumah. Ingatkan lega. Rupanya tak selamat bila berada dalam rumah sebab kena 'peluru berpandu' yang memang tak dpat nak elak dari nenek aku sbb pi kedai tapi tiada apa yang aku beli. Duit tetap abis. Bila aku citer yang aku campakkan kicap tu, nenk aku tak percaya. Apa laa.. Ingat aku nak buat ujibakat 'anak wayang' kat astro ke? Tapi klo aki borak2 ngan cousin tu, dia mesti ungkit benda yang sama. 'Ko ni memang cousin yang always selfish!!'. Heheheee... sbb aku tinggalkan dia tanpa menghiraukan keselamatan dia.... Sori my dear...

  • Ikan Bilis.

Ikan bilis. Peerrghh.. Dulu makan benda ni la yang paling aku suka. Dulukan, nenek aku memang suka goreng ikan bilis. Pastu hidangkan nasi yang panas. Aku just makan tu je ngan kicap sebelum gi ngaji. Klo nak siang ikan bilis tu, bagi la job tu kat aku. Aku buat keje tu dengan bersungguh2 dan penuh dengan keikhlasan. Lepas buang taik ikan tu, terus aku masukkan ke dalam mulut aku tanpa dibasuh. Hehehe... Tu pasal antibody aku kuat leyy... Huhu.. Tapi ada satu hari tu, ikan tu telah membuat aku merana selama seminggu. Mana taknya, tengah syok2 mkn benda tu, tetiba ikan tu terselit kat gigit graham aku. Waaahh.. punya la sakit!! Memang melekat terus ke gusi. Aku try korek2 tp stil tersekat. Aku pon satu. Camner aku leh lupa yang gigi aku ni jarang dan mudah masuk sisa makanan??! Sengal tul. Dah seminggu tu, aku btol2 tak tahan sbb aku rasa mcm dh bengkak besar. Last2, aku dibawa ke klinik. Nasib baik tak kena bedah ko... Klo tak.. Fuhh.. Semenjak kes tu, aku tak berani nak makan. Bila tengok ikan bilis, tekak aku automatik kembang secara semulajadi.. Kira ok la tu... Terpaksa aku cari altenatif lain utk mkn benda2 yg berprotein tinggi......

Apa lagi ek yang aku tak suka??! Tak ingat la. Lain kali la aku citer klo aku dah ingat nnt...

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...