Sunday, November 30, 2008

Hospital adalah terapi pemikiran

Hanya duduk beberapa jam di hospital, aku dah bleh dapat macam2 pengalaman dan pengajaran.. Korang mesti nak tau kan?? Aku nak bawa korang ke satu alam yang luar dari reality yang sekarang. Bukan alam barzakh. Aku nk korang imagine je. Wujudkan alam korang sendiri. Imaginekan apa yang aku nk citer ni. Masa aku masuk je wad tu, satu yang aku perlu tempuhi ialah bau ubat. Korang taukan bau ubat mcmana?? Tapi bagi aku bau ubat tu sedap. So, aku tak punya masalah bab tu. Aku borak2 dengan Ramjee sambil tgk luka dia. Kemudian aku duduk di tepi katil sambil memandang sekeliling aku. Ramai betul orang yang masuk sini. Aku mcm rasa aku kini berada di markas pentempuran di medan perang. Dengan keadaan doctor yang kelam kabut blari tuk bg rawatan pada mereka yang nazak.. Eii.. takut aku. Mata aku meliar dan menikmati suasana dihadapanku sebaik mungkin.. aku diam tak berkata. Tapi hati aku dok mengomel dan berdecip2 mengatakan sesuatu. Apa yang aku nampak?? Dihadapan katil Ramjee ada seorang pakcik yang terlantar. Matanya terpejam dengan tenang. Disisinya aku terlihat seorang wanita yang setia menunggu suaminya yang tercinta tanpa rasa jemu terus berbakti kepada suami. Sungguh tabah wanita ini. Sedih btol aku tgk situasi mcm tu. Aku terus ckp dengan Azmeer, “ esok nak cari isteri, carilah yang bleh jaga ko masa ms ko sakit, masa ko susah. Bkn ms ko sehat & senang je dia setia berada disisi”… Dia mengangguk je. Macam orang takde perasaan. Menyampah..!! huhu… Tapi ms tgk keadaan tu, aku terpikir sesuatu. Aku rasa, hospital adalah terapi pemikiran yang baik buat pasangan yang ingin bercerai atau mempunyai masalah rumahtangga. Sekarang punya pasangan, bagi kaunseling banyak mana pon klo hati tu dah nekad, takkan baik gak. So, cubalah “diorang” dibawa ke hospital dan bagi dorang tgk keadaan seperti kisah pakcik & wanita yang tabah tu. Biar dorang berfikir. Tetiba Azmeer bsuara. “ ko pon cari lelaki yang bleh jaga ko jah!!”.. Ehh.. ingatkan hati batu mamat ni. Tapi aku angguk sbb aku pasti akan cuba cari yang terbaik. Cuma kita tak tau apa nasib kita dmasa hadapan. Aku harap, aku dapat yang sebaik2 umat. “ Aku akan cuba jadi mcm wanita tu poksu. Aku berjanji dan aku berdoa semoga Allah mbantu aku utk memelihara janji² aku.” Indahnya jika kita dapat jadi isteri yang terbaik buat sang suami.. ( pesananku: KEPADA KWN² YANG UDAH BERKAHWIN, UDAH BERTUNANG, BARU BPACARAN, BELOM ADA BOYPREN, SMOGA KITA DAPAT M’JADI WANITA YANG MULIA DAN BERDARJAT TGGI DI MATA ALLAH S.W.T) aminnnn………

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...