Monday, April 4, 2011

Kisah Dua Budak

Yuppp.. Aku lapar tapi tak nak A&W bleh tak?? Muak beb!! Sampai sekarang aku tak boleh pandang waffles (sebab pekena waffles 2 scoops ice cream. Makan separuh je!! Huwekss). Tapi makan jela kat situ memandang mak aku mengidam nak makan float. Aku order air je then ternampak ada booth yang jual macam 'Hot & Roll'. Masa aku tengah tengok menu tetiba datang 2 orang budak & aku curi-curi dengar perbualan dorang. Mari kita baca perbualan mereka...




Adik (lingkungan 8 tahun) : Abanggg.. Nak yang ni bang!! (Dia cakap sambil jarinya menunjuk gambar menu 'banana & choc ice-cream').


Abang (Lingkungan 13 tahun) : Hahh? Hmm.. Abang ada RM10.00 je dik.


Adik : Erkk.. Kalau macam tu takpe la bang. Kita beli air jela. Adik haus.


Aku (lingkungan 21 tahun) : o(╥﹏╥)o (Hati sebak bila dengar)


Tak sempat aku nak pandang ke mana arah budak tu, budak-budak tu dah hilang. Lepas aku beli, aku duduk tempat aku. Dalam 15 minit aku lepak kat depan A&W, tetiba budak-budak tu lalu. 


Aku cerita la kat akak aku..


Aku : Haa.. budak2 ni la mek. Budak yang depan kita ni tadi dia nak beli yang macam aku makan ni, tapi dia tak cukup duu....duu..iiittt.. (Damn!! Tak pasal2 meleleh air mata aku kat situ gak bila tengok dorang mundar-mandir kat depan-depan kedai tanpa membeli apa-apa).


Akak : Mana.. mana?? Asal ko tak belikan dorang?? Bape ringgit benda tu??


Aku : Tak sempat nak pelawa. Diorang dah blah. Makanan ni RM9.90 je.


Akak : Dikk. Dikk.. Sini jap! 


Akak aku panggil budak tu & dia suruh budak-budak tu pilih apa yang dorang nak makan or minum. Kira belanja la sebab kesian takde duit nak beli makan. ಥ_ಥ


Akak : Adik nak makan ni yeah??


Adik : Hmm.. Ntah. Tanya abang.


Abang : Eh takpe la kak. Kitorang tak nak benda ni. Takpe-takpe. =)


Akak : Ehh.. Takpe dik. Akak belanja.


Adik : Saya tak nak ni kak. Saya haus.


Akak : Okay.. Kita pi tempat lain. 


Abang : Akak, air mineral pon takpe kak.


Akak aku bawa dorang pi kat 'cool blog ice blended'.






Akak aku order 2 cawan ice blended with jelly pearl.


Abang : Ehh.. kak. Beli satu je. Kitorang boleh share.


Akak aku buat tak tahu je. Bila dah beli, dorang terus blah. Yang aku tak henti-henti plak air mata ni. Meleleh je sebab aku tak dapat bayangkan kalau dorang tu family aku sendiri. Tak pon aku sendiri. Ya Allah, sedihnya. Sayu gila!!!!


30 minit kemudian...


Budak-budak tu lalu depan kitorang lagi & kali ni bawa parent dorang. Bapak dia naik 'wheelchair' dan mak dorang tengah tolak. Dorang pandang & kitorang pun pandang jela dorang. Sekali korang tau apa jadi????


Dorang masuk kat restoran yang agak exclusive!!!! Anak orang kaya rupanya!!! (Aku pun makan A&W je.. =/ ) Rupa-rupanya, yang tadi tu dorang just jalan-jalan sendiri (kira jalan asing2 ngan parent dorang). Akak aku pandang aku, aku pandang akak aku.


Akak aku cakap, "Tetiba hati aku tak sedap. Mesti dorang ingat aku ni gila sebab tetiba aku blanja dorang kan? Mesti dorang fikir aku nak hina dorang, konon-kononnya ingat dorang takde duit ke nak beli air?!. Ni semua ko punya pasal!".. Aku just jawab, "Kita bersedekah. Dah rezeki dorang dapat hasil sedekah dari kita. Apa dorang nak cakap, biarkan. Dorang budak-budak. Allah Maha Melihat apa yang kita lakukan. Allah je yang tahu seberapa ikhlasnya kita. (Citttt... Ngok btol la. Tulis blog pun air mata aku boleh bertakung!!)


Dalam hati aku:::


Ya Allah, syukur & leganya hati bila tengok budak-budak tu bukan orang susah. Kalau tak, sedih aku tak habis!!!


Kawan-kawan, tak kira sapa mereka, dari mana mereka datang, macamana penampilan mereka, jika mereka perlukan pertolongan, perlukan sesuatu yang mereka tak mampu, berikanlah pada mereka. Tak dapat banyak, sikit pun jadilah. Beri tanpa ada sedetik rasa riak & redha. Allah akan mengurniakan kita keindahan kelak. Aminnn... 

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...