Thursday, June 11, 2009

Kakak Tertelan Lalat


Lalat yang membahayakan kesihatan.

Haiii... Arini mood aku mcm nmpak hepi skit bbading hari2 yang lain. Sebab musababnya?? Aku sendiri kurang pasti. Tu pasal arini aku agak byk mengelamun mengingatkan kisah-kisah lama. Tgh dok syok2 ingat, tetiba aku teringat kisah 'KAKAK TERTELAN LALAT'.

Kisah ni ms time aku berumur 7-8thn. Lebih kurang mcm tu la. Waktu kecik, aku tinggal ngan nenek aku kat kpg. Kira skola pon kat kpg. Umah nenek aku ni rapat2 dgn jiran sebelah. Tapi tak serapat umah teres laaa... Jiran nenek aku merupakan 'nenek saudara' kepada aku. Aku panggil MAK WAN. (Jgn salahkan aku klo time2 kawin aku leh bw SATU kampung sbb sedara kembangan aku smua dok dekat2).Dah meninggal dah... Dia ada cucu yang setahun lebih tua dari aku. Tiap2 petang aku slalu nmpak dia kayuh basikal dengan bawak beg yang berisi buku dan dibonceng oleh adiknya. Aku pelik. Time2 gini buat apa la nk kuar2 (kul 3pm time tu). Bila aku nmpak dia aku terus pi umah makwan aku ssb aku nk tau sgt dia nk pi mana. Makwan aku ckp dia pi mengaji. Mengaji kat masjid. Mata aku terbuntang bila dapat tau destinasinya. "Waahhh.... seronoknya mengaji". Makwan aku pon offer kat aku smada aku nk join pi ngaji ke tak. Aku memang tak lepaskan peluang..

Keesokkan harinya, aku pon dengan 'basikal kuningku yang mempunyai tayar yang tak payah dipam sbb tayar aku 100% getah padat' memulakan perjalanan menuju ke masjis. Eh ehh... ramainya budak2 baya aku ngaji. Memang excited wehhh dapat kenal ramai kawan. Aku berkenalan ngan sorang kakak ni. Namanya aku tak berapa nk ingat la.. Semenjak aritu, aku kawan baik ngan dia sbb dia baik. Tapi setiap kali aku jumpa & borak ngan dia, aku mcm nk tanya je ttg sesuatu yg aku teringin nk tau.

Kakak ni mempunyai suara yang serak2 basah yang kadang-kala aku tak berapa nk dengar dan paham setiap perkataan yang dia ckp. Kat leher dia tu mcm ada kelar tau. So, perkara tu yang membuatkan aku teringin sgt nak tau kenapa leher dia mcm tu. Akhirnya pada suatu hari tercapai jugak impian aku utk tanya dia. Mula2 dalam otak aku pikir ntah2 ada orang jahat nk potong leher dia ke apa ke....

Aku pon mula kan bicara...

Aku : Kak, bleh tak orang nk tnya sesuatu?? Hmmm... Leher akak tu kenapa ek?? Mcm kena belah je???

Akak: Ko nak tau ke??

Aku : Yelaaaaa...

Akak : Akak tertelan 'LALAT'..............................................

Aku dengan terperanjatnya aku terus diam. Aku rasa mcm nk tepuk tangan je sbb dengan jawapan dia yang simple tu still lagi bleh buat aku diam sedangkan ustaz yg ajar aku mengaji tu pon tak mampu nk buat aku duduk diam!!!.......
.Lalat makan bangkai...

Moral: Biar pening lalat, jgn tertelan lalat k??!!

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...