Thursday, February 25, 2016

Dua kerja

Ini kisah benar dan aku akan ingat sampai mati.
Dulu selepas waktu sekolah, aku selalu lepak kat bilik muzik kalau ada latihan vocal. Aku bukan la budak yang ambil subjek muzik. Cuma kalau ada even atau kena buat persembahan untuk majlis kat sekolah, aku kena practice
Aku ada 2 orang cikgu muzik. Yang selalu ajar aku, cikgu perempuan. Dia ajar vocal & cikgu lelaki ajar music instrument. Lepas waktu sekolah, selalunya akan ada beberapa budak yang ambil jurusan muzik akan stay sampai petang kat situ sebagai 'kelas tambahan'. Yang lagi best bila dorang practice untuk 'pancaragam sekolah'. Sekolah aku sangat aktif dalam pancaragam.. 
Music Note

Aku suka. Aku suka bila tengok budak-budak lelaki tu belajar & main percussion. Aku naik 'sheikh' nak plak bila dorang main caklempong atau traditional instrument. Yela kan. Sementara menunggu turn untuk mengadap cikgu, dapat la aku tengok. Kenkadang dorang kasi aku main. Cuma aku tak reti nak baca 'music note'. Setakat ketuk-ketuk boleh la.
Aku selalu bila sampai je time nak menunggu dorang, aku terus pegi kat tengah-tengah bilik tu. Ada piano. Duduk kerusi panjang & berangan. Tekan-tekan jea. Main lagu happy besday jela yang aku tahu.

Satu hari tu, cikgu yang lelaki tu tegur aku.
Cikgu: Awak suka piano?
Aku : Sukaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Cikgu : Hahh.. Tak payahla besarkan mata awak tu. Saya tahu awak suka. Saya ajar.
Aku : Nakkkkkkk. Cikgu, tolong la. Tolong la ajar saya. Pleaseeeeeeeeeeeeeeeee... (as usual untuk aku yang jenis birah)
Cikgu aku suruh aku pindah kat piano lagi 1 & dia bagi aku 1 buku yang takde 'music note'. Yang ada cuma huruf ABCDEFG & bila aku bukak penutup piano tu, setiap keyboard dia ada huruf yang diconteng dengan marker pen. Macam senang jea. Alaaa.. setakat main lagu tadika.
Masa 1st time main, guna jari belah kanan je. Agak merangkak tapi aku cuba gak la. The 2nd day, cikgu suruh aku main guna belah kiri. Aduhhh.. kekok tapi bila asik guna, boleh la. Masuk 3rd day, cikgu suruh aku main guna 2-2 belah tangan. Masa tu...
Aku tak boleh. Aku tak boleh main guna 2 tangan. Jari-jari aku akan ikut serentak. Macamana jari tangan belah kanan bergerak, macam tu la jari belah kiri aku bergerak. Seminggu. Selama seminggu aku belajar tapi tak boleh. 
Bila cikgu tengok aku tak boleh buat, cikgu aku sound.
"Erfiza, saya rasa awak ada masalah. Awak tak boleh buat dua kerja dalam masa yang sama. Awak ada sindrom yang buat otak awak tak boleh pecahkan 2 input dalam 1 masa. Awak tak boleh main piano. Nak main piano kena ada bakat tu".
Aku down. Aku terus stop & mintak izin untuk balik awal. 
Sampai ke hari ini, aku tak pernah sentuh piano & semenjak kes tu, baru aku tersedar yang aku ada 'sindrom tak boleh buat dua keje dalam 1 masa yang sama'.
***Nangis.

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...