Tuesday, December 18, 2012

Setahun yang sudah..

16 Disember 2011 

11:30pm

Aku nak pergi Danau Kota. Jammed gila!! Sampai kat depan Colombia Hospital, aku nampak ada satu accident berlaku. Kereta dan motor. Tetiba ayah jerit, "Ehh.. Kesiannya budak tu. Kepala dia berdarah banyak! Tuuu.. Yang tengah pegang kepala tuuuuu..!!"

12:45am

Dapat panggilan daripada makteh. Azrin accident!! Dia kat hospital Kuala Lumpur.

2:15am

Baru aku dapat masuk 'Emergency Room'. Allahu Akhbar!! Azrinnn... Cedera kat kepala. Tapi still boleh ketawa2. 1st sentence yang terkeluar dari mulut dia, "Ehh... Adam mana Adam?? Dia tak datang?? Baru nak datang Klang. Nak jumpa dia esok".. Dah malam la Rin. Adam tak datang.. :(
Rupa-rupanya, 'budak yang pegang kepala' tadi tu adalah dia..

17 Disember 2011

04:30pm

Aku & family datang melawat Azrin. So far, keadaan dia stabil. Cuma dia kata kepala dia sakit sangat. Dia nak tidur. Kesian dia. Tak selesa. Jahitan yang besar kat kepala tu buat dia tak bebas nak bergerak. Lepas sorang, sorang yang datang. Sekali datang, serombongan kawan2 Azrin yang datang jenguk dia. Tapi dia tak dapat nak layan. Sakit kan..

Ohhh.. dia nak muntah. Cepat-cepat amik beg plastik. Aku tadah. Takpe. Muntah la dik. Mungkin perot ko masuk angin tu. Lepas muntah, rasa lega. Baru dia boleh tidur. Makin ramai yang datang melawat.

5:30pm

Azrin dah mula meracau. Ditanya nak apa, dia just mengomel tapi semua orang tak paham. Kami tak paham Rin. Air mata kami tak dapat nak tahan Rin. Sayu..

5.45pm.

Keadaan dia dah tak stabil. Tetiba dia tak sedarkan diri dan seolah-olah kena sawan. Panggil doctor!! Doctor check & cakap ada darah beku kat bahagian otak. Kena scan dulu & kalau ada apa-apa berita akan diberitahu. Try call Ezwan. Ezwan adik aku. Dia takde. Dia kat Thailand. Ada class trip ke sana. Call and call and call still tak dapat.

7:00pm.

Aku & family balik dan fikir esok datang lagi. Dalam perjalanan balik, masing-masing hati tak sedap.. "Kita datang balik la malam kang. Balik ni kita mandi & siap, terus datang hospital balik k, Daddy said".

8:30pm

Jumpa Hairy kat parking. Dia cakap Azrin kena operate malam ni jugak. Tempurung kepala dia retak & darah beku dah banyak kumpul kat bahagian otak. Doctor cakap, mungkin tempurung kepala dia kena keluarkan & simpan kat dalam peti khas dalam masa 3 bulan. Dah okay, baru masukkan balik.

18 Disember 2011

12:30am

Azrin dibawa keluar dari ICU untuk dibawa ke bilik bedah. Masa keluar daripada bilik ICU tu, Mak Teh berdiri dan bisik disebelah telinga Azrin, "Dik, ni ibu dik. Ibu sayang adik. Dikkk.. Ibu sayang adik". Meleleh air mata Azrin walaupun matanya terpejam. Kami nampak! Semua nampak!! Sebak Ya Allah.. Sebak!! Semua orang tak bleh nak tahan air mata.

Rin.. Adam datang Rin. Adam ada ni hah! Nak jumpa Pakngah Azrin dia..

1:00am

Kitorang tunggu depan bilik bedah. Aku, ayah, ibu, akak, makteh, Hairy, pakcik, Aiman, Fyzam, Ju & Adam. Tunggu dan akan tetap menunggu. Tidur atas lantai. Dan tunggu..

5:15am

Operation berjaya!! Syukur Alhamdulillah.. Meleleh air mata bila tengok Azrin diusung keluar.. Ko kena kuat Rin. Harus!!! Hmmm.. Kitorang balik dulu. Mengantuk skit. Nanti kitorang datang balik.

11:30am

Baru nak mandi. Tetiba akak ketuk pintu bilik aku. Kuat gila!! "Mekkkk.. Mekkkk.. Cepatla!! Azrin dah kritikal. Cepatla kita pi hospital!!". Baru siram segayung air ke badan. Mengigil tangan aku. Lemah lutut. Aku sauk baju apa yang ada. Tudung color apa, aku dah tak kisah!

1:25pm

Dah sampai hospital. Parking pulak takde. Pusing, pusing & tawaf tempat parking tu. Ya Allah, permudahkanlah urusan kami. Alhamdulillah, ada kereta nak kuar. Yessss! Dapat parking. Kunci kereta & jalan laju-laju.

1:35pm

Parking jauh gila.. Penat jalan. Dalam perjalanan nak ke wad, akak dapat call. Ira yang call and she asked akak, "Kak, betul ke Azrin dah meninggal?". Apa ni?? Soalan apa ni? Tetiba hp ibu bunyi. Someone call & bagitau yang Azrin dah takde. Ya Allah...

Ahhh.. aku tak percaya. Aku nak tengok sendiri. Aku lari.. Lari tinggalkan ibu & akak kat belakang. Aku lari tanpa menoleh & tengok kiri dan kanan masa melintas. Aku lari sekuat hati aku.. Sejauh itu dan sepantas yang aku mampu. Aku terlupa bangunan tu ada 'lift'. Aku naik ke tingkat 2 dengan hanya menaiki tangga. Semput. Aku takde nafas. Handphone aku berbunyi. Busu call aku, "Arwah nak kebumi kat mana?? Dengar soalan tu aku hanya dapat jawab, "Tak tahu su.. Tak tau..". Lutut aku lemah, jantung aku laju dan nafas aku pendek. Mencungap! Aku tak mampu nak berdiri dan aku merangkak dan menuju ke bilik ICU. Aku nangis senangis-nangisnya.

Fyzam nampak aku. Terus papah aku. Aku tak berdaya nak jalan. Kaki aku lemah. Fyzam pelok aku & bawak aku ketepi dinding dan bersandar. "Tak mungkin ko tinggalkan akak Rin". Fyzam papah aku & bawa aku ke bilik Arwah. Memang dia dah tinggalkan aku selama-lamanya. Menangis tanpa henti. Susah nak nafas!

19 Disember 2012

Dapat call Ezwan. "Wan, Azrin dah takde. Ko dengar tak??". Senyap membisu.... Aku tau dia dengar & dia tengah nangis. "Wan, ko nak cakap dengan Hairy or MakTeh tak?? Senyap.. dan tetiba dia bersuara. " Ewan tak sanggup nak cakap dengan MakTeh". Senyap.... .. "Wan, ko tak dapat tengok arwah, Wan".. Senyap... .. Nak booking ticket memang tak sempat. Jauh daripada airport & kalau dia balik pun, dia takkan dapat tengok Arwah.

SubhanAllah... Orang yang datang melawat sungguh luar biasa ramainya. Rin, ko memang seorang insan yang baik. Ramai kawan-kawan ko Rin. Setiap pelusuk tanah air datang Rin. Yang dari Brunei pun ada datang. Sayangnya dorang kat ko. Meleleh air mata untuk tahan sebak. Ramai sangat orang yang solatkan jenazahmu sayang..

Setahun dah berlalu...

Tapi masih segar dalam ingatan. Akak doakan rohmu dirahmati Allah dan dilapangkan kubur & jugak akak doakan semoga ko ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Amin Ya Rabb..

Rindu setengah mati kat kau.. Luv u! T__T


Al-Fatihah buatmu, Haji Hasnorazrin Bin Haji Hamzah..







No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...