Saturday, November 19, 2011

Bergantung

Mateen
- Seorang pelajar Malaysia yang tinggal diperantauan.
- Seseorang yang mempunyai family yang sempurna.
- Seseorang yang mempunyai kesempurnaan dalam keperluan hariannya.
- Seorang hamba Allah yang mengikut segala perintah-Nya.

Nadhir.
- Seorang pelajar Malaysia yang tinggal diperantauan.
- Seseorang yang tidak mempunyai parent & hanya mempunyai seorang adik 'down syndrome'.
- Seseorang yang perlu bekerja keras demi memenuhi keperluannya dan membiayai rawatan adiknya di Malaysia.
- Seorang hamba Allah yang tidak mempunyai keyakinan untuk beribadah.
- Mempunyai masalah kerana dia tidak dapat menghubungi adiknya yang kini dibawah jagaan rumah orang-orang kurang upaya.


Nadhir kejutkan Mateen untuk solat subuh.

Nadhir : Bangun woih!! Solat subuh!!

Mateen : Eh.. Asal awal sangat ko bangun nih??

Nadhir : Aku dah bertaubat. Hihi..

Mateen bangun, mandi dan terus ke ruang tamu selepas sudah amik wudhuk. (Terpaksa solat depan tv memandangkan tempat tinggal mereka mempunyai ruang yang sempit.). Mateen rasa bengang bila tengok Nadhir tidak solat dan hanya leka tengok bola.

Mateen : Tengok bola boleh pulak?!

Nadhir : Tengok bola aku minat. Sembahyang aku tak minat!

Mateen :  Kang Tuhan tak minat nak sambung nyawa ko kang, sudah.

Nadhir : Sebelum ni aku tak sembahyang, Tuhan minat je nak sambung nyawa aku.

Mateen : Entah-entah bukan minat agaknya. Kesian kat ko je kot.

Nadhir : (Hanya memandang Mateen yang sedang memulakan solat).

Beberapa jam kemudian..

Mateen : Dhir, bangun. Ko tak keje ke?

(Nadhir bekerja sambil belajar untuk menanggung kehidupannya dan keperluan adiknya yang berada di Malaysia).

Nadhir : Sakit kepala la.

Mateen :  Ko kalau ada masalah, ko citer la.

Nadhir : Tak guna nak citer. Benda ni bukan bleh selesai.

Mateen : Tapi ko bleh share dengan orang lain.

Nadhir : Share??? Ko nak aku share ngan sapa?? Aku takda sapa-sapa. Ko lain la. Ada mak bapak. Ada adik beradik lain. Aku?? Aku cuma adik. Itu pun macam tu. Tapi aku sangka baik kat Tuhan. Aku bersyukur semua. Aku datang sini, keja & bayar semua supaya orang boleh bela adik aku. Yang aku nak, aku hanya nak call dia. Nak dengar suara adik aku hari-hari.. Tu ja. Itu pun Tuhan tak mau kasi ke? Tu pun Tuhan nak amik daripada aku? Dia memang tak mau aku ada apa-apa ke???

Mateen : Ehh.. jangan cakap macam tu. 

Nadhir : Aku tak kacau sapa-sapa pon. Ramai lagi orang jahat kat luar sana. Asal dorang happy je dengan family dorang? Asal Tuhan tak amik nyawa family orang? Asal aku?

Mateen : At least ko penah ada adik istimewa. Ko tau Nabi tu ada sapa?

Nadhir : Sapa??

Mateen : Takde sapa-sapa.

Nadhir : Tp dia ada bapak saudara.

Mateen : Tapi bapak saudara dia mana masuk Islam. Bapak saudara dia dapat temankan dia kejap je.


Nadhir : Tapi dia ada isteri.


Mateeen : Bukan time umur ko.


Nadhir : Tapi dia Nabi. Mana nak sama dengan aku.


Mateen : Memang la tak sama. Tapi dia lagi takde apa-apa berbanding ko.


Nadhir : Tapi aku tak bleh hidup sorang-sorang macam ni.



Mateen : Memang la tak boleh selagi ko tak bergantung pada yang tak mati!! (yakni Allah yang Maha Esa)


Nadhir diam seribu bahasa..
Semenjak tu, Nadhir berubah. Lebih menyerahkan dirinya pada Allah dan bertawakal demi menjalani kehidupannya sebagai hamba Allah yang sentiasa bersyukur & bergantung pada Allah. 

" Kepercayaan tanpa rasional, BUTA. Rasional tanpa kepercayaan, KOSONG."


Allah itu tidak tidur, tidak leka dan tidak mati.

****Nama-nama pada cerita ini adalah pinjaman semata-mata. (Nama2 kawan baik saya ^__^)
****Sumber daripada MatLuthfi90.

No comments:

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...