Friday, March 6, 2009

Lembu punya susu, sapi dapat nama...

Huuhhhh.. tak adil. Benci betol.. Pada mulanya aku kurang paham dengan maksud 'peribahasa' tu. Maklumlah. Aku merupakan pelajar paling corot dalam kelas bahasa melayu. Dalam kelas je. Tp time exam, aku dapat mengatasinya dengan baik. Thanks God!! I luv you.. Apa maksud peribahasa ni ya?? Hayatilah situasi ini..............


SITUASI

Ada seorang gadis yang memang minat menyanyi. Dia ni selalu menyanyi dalam biliknya. Kira berlatih la..


Anak:
Dengarlah matahariku, suara tangisanku, ku bersedih kerna panah cinta menusuk jantungku... ( Lagu paling ngetop di indonesia MATAHARI-AGNES MONICA)



Kebetulan time dia nyanyi tu, si IBU tengah masak kat belakang……… Kat blakang bilik si minah ni ada plak orang lalu lalang… Mulalah kejadian itu……




Orang gaji sebelah umah (merupakan minah indon):
Akak.. bleh saya tanya? Akak ke yang nyanyi tadi??


Si ibu dengan terpinga-pinganya menjawab….


Ibu:
Eh, bukan. Bukan akak yang nyanyi. Mungkin radio kot…..

Orang gaji sebelah umah:
Iyala kak. Bukan bunyi radio. Saya dengar deh. Sedap bangat suara akak. Saya pikir suara akak memang unik. Ngaku ajalah kak. Saya ulang-alik lalu sini. Saya pasti dong dari rumah ini.

Ibu:
Oooo… hehe.. ( buat2 sengih mcm kerang busuk). Bukan akak. Bukan akakkkk….


Huwaaa… tu je jawapan si ibu. Rupa2nya si anak ni terdengar perbualan mereka ni. Dalam hati dia punya la kembang kuncup sebab dapat pujian tapi disebalik sudut hatinya, dia agak sedih sbb suara dia yang sedap tapi ibunya yang dapat nama dan pujian. Huhuuuu… Inilah yang dimaksudkan oleh peribahasa tersebut..!!

(Note: Yang aku peliknya, suara sedap mcm minah ni pon tetap tak terpilih tuk jadi calon2 pelajar dalam rancangan reality. Huhhhh!!)

1 comment:

miza said...

mungkin lain kali 'si gadis' tu kena nyanyi lagu agnes monica everytime pegi uji bakat. mungkin...

Sharing is Caring

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...